Sunday, April 26, 2009

" ADA PADAKU DAN KAMU "

" Katalah Sesuatu "
( Pencil )

Aku ada sebab dan musabab tersendiri kenapa dan mengapa aku amat suka melukis portrait. Dr dulu...kalau memandang cermin, mata aku adalah satu tempat yg aku paling suka direnung dan dihayati. Cantik....terlalu cantik....maksudku disini penciptaan itu diluar jangka akal aku sendiri. Satu alat utk penglihatan..Ajaib...sains mengatakan 99 peratus mata adalah air, hanya 1 peratus darah, logiknya bagaimana air itu dpt mengeluarkan pandangan!!!. Tujuh lapisan bagai mewakili tujuh lapis bumi...besar betul rahsianya, kalau terbongkar, tiada perkataan rasanya nak diceritakan......

" Renunglah Aku "
( Pencil Colour / Sephia effect )

Aku perhati pula kelopak mata yang meliputi, dan kecepatan gerak tindakbalasnya buat aku tersenyum sendiri..terfikir jauh...tak mampu kalau manusia macam aku bertindak sepantas tu utk sesuatu perkara. Atasnya pula ada bulu mata yang tersusun rapi dengan dgn indah. Bagai bunga yg menghiasi halaman rumah. Yang lebih pelik, tak pula panjang mengurai sehingga tak terkawal. Begitu juga kening yang bagaikan tirai menghiasi disebelah atasnya, perfect.... 30 tahun hidup setakat nih tak pernah pula aku mengambil berat kerana ianya tak pernah menimbulkan masalah. Tak perlu dirapi bagai misai dan janggut sedangkan sifatnya seperti itu...fuh....memang canggih....


" Bisikan Sesuatu "
( Pencil )

Suara pula dtgnya dari mulut. Dua bibir bergerak untuk mengeluarkan kata kata....bagai pintu ajaib yang boleh dibuka dan ditutup sesuka hati. Terukir dengan indah sbg alat bantu untuk berkata kata. Sedangkan...didalamnya masih banyak tersimpan rahsia. Gusi untuk disusun gigi yang mengunyah, lidah yang membentuk bunyi dan kata kata serta rasa yang lazat lazat , sifat basah yang boleh digunakan apabila perlu..tak pula pernah pula kering setakat nih...fuhs..dasat...


" Nyatakan Padaku "
( Pencil Colour/Sephia Effect )

Bau pula bagai magnet yang menarik...dr jauh lg...hidung dapat memberitahu akal yang bauan yg dihidu bagaimana zahirnya. Bukan setakat menyedut udara bahkan ianya bagai hayat manusia. Tertutup dua lubang itu akan membawa kita ke satu lg lubang yang lain iaitu kubur....Begitu juga telinga yang bagai antena menerima gelombang. Bentuk yang berlekok lekok tapi masih indah dipandang. Yang sedikit pelik tak pernah pula serangga semudah itu untuk keluar masuk sesuka hati tapi mungkin kadang kadang ianya ada berlaku. Inilah yang aku sering perhati dan amati dgn apa yang aku buat skrg. Mulanya aku taksub dengan ciptaan aku sendiri dan aku cuba menceritakan tentang yg lain bahawa mereka juga ada sesuatu juga yang seperti aku ada sekarang ini. Tak susah untuk memahami.......asal...kita selalu menjadi pemerhati yang ingin memahami.....

Syed Nahar Jamalulail 2006

No comments:

Post a Comment