Wednesday, April 22, 2009

" TIADA BEZA "

' Alicia i ' ( Pastel Chalk )


' Alicia ii ' ( Pastel Chalk )

Gadis didalam lakaran portrait diatas adalah seorang gadis berbangsa cina yang amat peramah. Berbicara dengannya seolah olah kami telah lama kenal antara satu sama lain . Aku amat tertarik dengan cara bicaranya yang cukup sopan. Apa yang aku nak kongsi bersama disini, bangsa dan budaya bukanlah jadi penyebab sesiapa saja hilang kemanusiaannya selagi sikap saling hormat menghormati ditunjangi. Kadang kadang aku pelik....org kita sendiri yg bertunjangkan agama islam yang penuh dgn didikan yg baik tidak ada akhlak sebegini. Lagi lagi aku pelik sekiranya bangsa orang putih yg datang menyapa lebih baik cara dan sikapnya, seolah olah mereka yang lebih kenal makna akhlak itu sendiri. Jelaslah disini....bangsa bukanlah satu penyebab manusia itu miskin sikapnya selagi roh kemanusiaan itu ada di dalam diri. Bayangkan sebuah kotak bulat yang cantik dihadiahkan kepada aku oleh gadis yang bernama Alicia ni sebagai hadiah untuk aku. Terpinga dibuatnya....!! tapi katanya sebagai santapan untuk menyambut "Hari Raya AidilAdha". Ha! ha!...Aku sendiri hampir lupa. Sayu pula aku semasa merasa nikmatnya manisan kurma dan lain lain buahan dr tanah suci mekah tu kerana pemberian itu dtgnya dr seorang gadis cina yg mengerti dan memahami....mungkin itulah sesuatu itu menciptakan manusia berbilang bangsa agaknya.......

SyNar Jamalulail 2008

No comments:

Post a Comment